AIOfBlackAndWhite 2

분류:인공지능 분류:번역


번역자 잡담 : 흑.. 저도 뭔가 해보겠다고 나섰는데, 모르는 부분이 넘 많아서 ㅠ.ㅠ; 이거 의역도 아니구 직역두 아니구... 누군가 실력있는 분의 번역에 초벌번역 역할이나 제대루 될수 있으면 좋겠네요... 그나자나 빵구난 부분이 너무 많다 TmT; 오역도 많을텐데 TmT

:그리고.. 초반부에서 문제가 되는 것은 promise를 어떻게 번역할 것인가입니다. '~를 약속한다'보다는 그냥 '~하게 될 것이다' 또는 '~할 것이 틀림없다'가 더 적합할 것 같네요. 일단 그렇게 고쳤습니다(그래도 좀 어색하긴 하지만..). - 2001/05/06 00:08, gryu


출처: http://www.gameai.com/games.html#BLACKANDWHITE


Game: Black & White

Type: God Game

Publisher: Electronic Arts

Developer: Lionhead Studios

Release: Second Quarter, 2001

Web: http://www.bwwire.com, http://www.lionhead.co.uk

게임명: Black & White

장르: 신 게임

출판: Electronic Arts

개발: Lionhead Studios

시판: 2001년 상반기

웹: http://www.bwwire.com, http://www.lionhead.co.uk

Details:

Black & White (B&W) promises to bring everything that Peter Molyneux has experimented with in his previous games (Populous, Theme Park, Dungeon Keeper, to name a few) to fruition in one package.

세부적인 것들:

블랙&화이트(이하 B&W)는 Peter Mulyneux 가 그의 전작들(파퓰러스, 테마파크, 던전키퍼 등등)에서 실험한 모든것들을 하나의 패키지로 모은 결실이 될 것이다.

Peter's always been on the cutting edge when it came to interesting A-Life technologies in his games, and B&W promises to continue that tradition.

피터는 항상 그의 게임에서 흥미있는 인공생명 기술에 있어서 최신의 기술들을 선보여왔고, B&W 에서도 그 전통을 이을 것이 틀림없다.

According to both the press and various interviews that Molyneux has given about the game, B&W will feature '...AI technologies that are revolutionary and never been used before...'. The game promises that your creatures will be able to learn things, both from the player and each other, as the game progresses, creating a dynamic world that will change according to the player's actions. This is taken to the literal extreme...as the player plays the game, his actions and motives will shape the world... if you're good, the world will become a place of sun and light, whereas evil players will create a world that slowly becomes a twisted, dark realm filled with monsters.

Molyneux 가 이 게임에 대해 받은 인터뷰와 잡지에 따르면, B&W 는 '혁명적이고 여태껏 전혀 쓰이지 않은 AI 기술' 로 특징지을 수 있다. 이 게임은 게임이 진행되면서 당신의 생물들이 플레이어와 그들 서로에게서 뭔가 배울수 있을것을 약속하며, 이로써 플레이어의 행동에 따라 동적으로 변하는 세상을 창조하게 된다. 이것은 문자 그대로 극한까지 행해진다. 플레이어들이 게임을 플레이함에 따라 그의 행동과 동기가 세상을 빚어내게 된다. 만약 당신이 선하다면 그 세계는 태양과 빛의 장소가 될 것이며, 반면에 악한 플레이어는 괴물들로 가득차고 비틀어진 어둠의 왕국이 될 세계를 서서히 만들어 낼 것이다.

In a recent interview on Black & White Wire (a web page dedicated to the game), Peter spoke a bit about how the AI of the game's creatures operates:

최근의 Black & White Wire(이 게임의 웹페이지)와의 한 인터뷰에서, Peter는 게임의 생물들의 AI 가 어떻게 작동하는지 약간 언급했다.

  ....only a small number of behaviours (have been put in) so
  far, but enough for the creatures to behave convincingly.

... 이제까지 몇가지 행동만 넣었지만, 생물들이 그럴듯하게
행동하기에는 충분합니다.

  I summoned a creature using the debug testing menu,
  and it happened to be near water, and the creature
  caught sight of his reflection and lumbered over to
  have a look. Another time he became hungry, looked
  around, found a villager, stomped him flat, picked him
  up and ate him. Each of these little sequences of
  behaviour is coded by Richard.

제가 디버그 테스트 메뉴를 사용해서 생물을 하나 소환했는데,
마침 물 근처였습니다. 그 생물은 자신의 반사된 모습을 발견하고
쳐다보기 위해 벌채를 했습니다. 한번은 그가 배가 고파져서,
주위를 둘러보고, 마을사람을 찾아내곤, 그를 납작하게 밟은 후,
들어올려 먹어버렸습니다. 이런 일련의 행동 각각은 Richard 에
의해서 코딩되었습니다.

  The creature might have several desires: to find out
  about something, to satisfy his hunger, to go
  somewhere. Each desire is associated with an
  'intensity'. Whichever is the most intense, and can be
  satisfied nearby, the creature satisfies. He might be
  hungry, and see a villager and a fence around, and he
  has a table saying how each of those objects
  (villager, fence) will satisfy his hunger.

생물은 아마도 여러가지 욕구를 가지고 있을 것입니다.
뭔가를 발견하기, 배고픔을 충족시키기, 어딘가로 가기 등등 말입니다.
각각의 욕구는 '강렬함'과 관계가 있습니다. 제일 강렬한 것이 무엇이건,
금방 만족되어 질수 있으면 생물들은 욕구를 해결합니다.
생물은 배고픈 상태에서 마을사람과 주변의 울타리를 보게 될지도 모릅니다.
그는 이런 물체들(마을사람, 울타리)이 그의 배고픔을 어떻게 충족시킬 건지를
말해주는 테이블을 갖고 있습니다.

  When the creature was just freshly created he didn't
  know that fences aren't edible. And ate some.

생물이 막 창조되었을때, 그는 울타리가 못 먹는것이지 알지 못합니다.
그리고 약간 먹어봅니다.

  This sort of design is fairly typical for AI in
  computer games. But where Black and White differs from
  convention is that the creatures can be taught how to
  behave. You might want to teach your creature to eat
  enemy villagers but not your own. This is how it's
  done: For each object, such as a villager, there are a
  number of attributes (sex, age, allegiance...) The
  first time the ape eats a villager, and you pet him in
  reward, he thinks that it's good to eat all villagers.
  But next time you give him one of your own villagers,
  and he eats it, and you punish him. So his mind
  becomes more refined: he recognises that some
  villagers are yours and some are not, and it's okay to
  eat the latter but not the former. And with more
  training you can further refine his mental model of
  the world.

이런 방식의 디자인은 컴퓨터 게임에서 AI의 전형입니다. 하지만
Black and White가 이런 관행하고 다른 것은 바로 생물들에게 어떻게
행동할건지를 가르쳐줄 수 있다는 것입니다. 당신은 당신의 생물들에게
적 마을의 주민은 먹고 자신의 마을주민은 먹지마라고 가르치고 싶을 수
있습니다. 그건 이렇게 할 수 있습니다. 마을 주민들과 같은 각각의
오브젝트들에게는 수 많은 속성들이 있습니다.(성별, 나이, 충성도...)
제일 처음 원숭이(번역자주 : 플레이어가 키우는 애완동물 같은거죠)가
마을사람을 먹고 당신이 보상으로 그를 쓰다듬어 주면 그는 모든 마을사람을
먹는게 좋은 거라고 생각하게 됩니다. 하지만 다음번에 당신이 그에게
당신의 마을사람을 줬을 때 그가 먹어서 벌을 주면 그의 생각은 좀 더
다듬어지게 됩니다. 그는 어떤 마을사람은 당신의 것인고 또 어떤 것은
아닌 것을 구별하게 되고, 전자를 먹는 건 안되지만 후자를 먹는 건
괜찮다는 걸 깨닫게 됩니다. 더 많은 훈련을 거치면서 당신은 이 세계에 대한
그의 정신모델을 좀 더 갈고 닦아줄수 있습니다.

  To some extent, the creature watched your actions and
  emulated them. If he saw you casting a spell he'd
  learn how to do it and start casting it himself. More
  such observation-and-copying will be added to the game.

어느 정도까지, 생물은 당신의 행동을 보고 그걸 흉내냅니다.
만약 그가 당신이 마법을 사용하는걸 봤다면 그는 어떻게 그걸 하는지 배우고
혼자 마법을 사용하기 시작할 것입니다. 그와같은 관찰-모방이 게임에 더 더해질
것입니다.

  When the creature has just performed an action (such
  as eating a villager), and you want to tell him what
  you thought of that action, you hold down your index
  finger on the creature. The camera zooms towards him
  so you're looking at him full on. You keep your finger
  down all this time. If you move the mouse gently
  around his head, or arms, or feet (or, yes, groin) he
  likes it and laughs playfully, and he knows that you
  approve. Or you can move your hand to one side and
  sweep it to the other, hitting him, and it hurts. Or
  move your hand all the way to one end of the screen
  and *BLAM* smack him one and it really hurts. You can
  smack his feet out from under him and he'll fall over.

생물이 어떤 행동(마을 사람 먹기 같은)을 방금 했을 때 당신이 그에게
그 행동에 대한 당신의 생각을 말해주고 싶다면, 당신의 검지손가락을
생물에 대고 누릅니다. 카메라가 그를 확대하고 당신은 그를 자세히 보게
됩니다. 그러는 동안 당신은 계속 손가락을 누르고있습니다. 만약 당신이
마우스를 그의 머리나 팔 또는 발(또는, 물론, 사타구니도)주변을 부드럽게
움직이면 그는 그걸 좋아하며 장난치듯 웃으며 당신이 승인했다는 걸
알게됩니다. 아니면 손을 어느 한쪽으로 움직이곤 반대편으로 쓸어내서
그를 때리고 상처줄 수도 있습니다. 또는 손을 스크린의 한쪽 끝까지 옮겨서
그에게 *퍼억* 한방 먹이고 정말 아프게 해줄 수도 있습니다. 발 밑에서부터
그에게 한방 먹이게 되면 그는 나가 떨어지게 될 것입니다.

Commentary:

B&W looks to be something along the lines of Populous meets Creatures in 3D. This one should definitely be an interesting one to watch for....

논평:

B&W 는 파퓰러스가 삼차원에서 생물을 만난 선 상의 무언가가 될 것으로 보인다. 이는 지켜볼만큼 대단히 흥미있는 것이 될 것이다...